Το πεπρωμένο θύελλα σωστή /Ο άνθρωπος ανήμπορο κλαδί /Πότε η θύελλα ψηλά το ανεβάζει /πότε στα Τάρταρα το κατεβάζει /

κι όταν το πάει με χάρη στα ψηλά /Καυχιέται το κλαδάκι για τα δικά του τα φτερά!


Hieronymus Lorn



Τετάρτη 5 Ιανουαρίου 2011

Η Δήμητρα (Cerres): αστρονομικές, μυθολογικές και αστρολογικές συνιστώσες της


Αστρονομικές Πληροφορίες




Είναι το πρώτο σώμα που ανακαλύφθηκε από την ομάδα των αστεροειδών, γι’ αυτό και σε όσα βιβλία ή αστρολογικά προγράμματα αναφέρεται έχει τον αριθμό 1. Η ανακάλυψή της έγινε το 1801 από τον Piazzi, αλλά λόγω του μεγάλου μεγέθους της (930χλμ.) από το 2006 θεωρήθηκε «νάνος» πλανήτης. Το σχήμα της είναι σφαιρικό και ο πυρήνας της θεωρείται πως είναι από σκληρά υλικά. Περιφέρεται γύρω από τον Ήλιο σε 1682 μέρες.

Μυθολογικές Πληροφορίες

Ήταν μία από τις σπουδαιότερες θεές του ελληνικού πανθέου, είχε ασχοληθεί με τα Ελευσίνια Μυστήρια και τα δίδαξε μάλιστα στους ηγεμόνες της Ελευσίνας. Μετά την Ελευσίνα πήγε στη Θήβα, όπου δίδαξε και κει μυστήρια, συνδέεται μάλιστα και με τη διδασκαλία των Καβειρίων μυστηρίων.

Ενδιαφέρον έχει η ετυμολογία του ονόματός της, προέρχεται από το δα και το μήτηρ, όπου το δα σημαίνει Γη, άρα μητέρα-Γη, άλλωστε είναι η θεά της φύσης και της Γης (ο τύπος δα, ως Γη συναντάται στον Αισχύλο στις «Ευμενίδες» στ. 835). Μια άλλη ετυμολογία συνδέει το πρώτο συνθετικό της λέξης «Δήμητρα» όχι με τη Γη αλλά με το κρητικό δηαί, που σημαίνει κριθάρι, άρα «Δήμητρα» σημαίνει θεά του κριθαριού, γι’αυτό και είναι η κατ’ εξοχήν θεότητα της αύξησης, της δημιουργικότητας, της αναπαραγωγής, αλλά και της καλυτέρευσης της ζωής.

Ο πιο γνωστός, όμως, μύθος για τη Δήμητρα είναι ο μύθος ο σχετικός με την κόρη της Περσεφόνη που την άρπαξε ο Πλούτων, θεός του Άδη, και την απήγαγε στο σκοτεινό βασίλειό του. Η Δήμητρα έκανε αγώνα για να αποκτήσει ξανά την κόρη της, λένε πως περιπλανιόταν σ’ όλη την υφήλιο για να τη βρει, γι’ αυτό και η παράδοση θέλει την παρουσία της θεάς σε πολλούς τόπους. Όταν έμαθε από τον Ήλιο τι συνέβη (την αρπαγή δηλαδή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα), θύμωσε και αποφάσισε να μην γυρίσει ξανά στον Όλυμπο και να παραιτηθεί από τη δράση της τη δημιουργική και αυξητική, όσο η κόρη της θα είναι στον Κάτω Κόσμο. Λέγεται πως κάθισε σε μια πέτρα που ονομάσθηκε Αγέλαστος Πέτρα. Τελικά, επειδή δεν αυξάνονταν στη Γη κανένας καρπός (γιατί, όπως είπαμε, η Δήμητρα είχε παραιτηθεί από την αυξητική της δράση) ο Ζευς διέταξε τον Πλούτωνα να στείλει την Περσεφόνη στον Πάνω Κόσμο και θα έμενε το ένα τρίτο του έτους στον Άδη και τον υπόλοιπο θα τον περνά με την μητέρα της· όσο όμως θα ήταν μακριά από τη μητέρα της - το χειμώνα δηλαδή - η γη θα ήταν άγονη και θλιβερή - κρύα.

Πάντως, σε όλους τους μύθους για τη Δήμητρα φαίνεται πως η βασική της λειτουργία ήταν ευετηριακή, είχε δηλαδή να κάνει με τις καλές σοδειές, με τις καλλιέργειες και, γενικά, με όλη τη λειτουργία ανανέωσης και διαιώνισης της γης που συνεχώς γεννά, αναπτύσσει, φθείρει, ξαναγεννά. Αυτά τα λίγα λοιπόν για τη «μυθολογία» της Δήμητρας, ας δούμε τώρα και την καθαρή αστρολογική της λειτουργία.


Η Αστρολογική αξία της Δήμητρας

Τόχουμε ξαναπεί πως οι αστεροειδείς (τουλάχιστον οι 6 βασικοί, μέσα στους οποίους είναι και η Δήμητρα), δεν είναι απλά «το κερασάκι στην τούρτα» του αστρολογικού χάρτη, έχουν ιδιαίτερη λειτουργική βαρύτητα και λειτουργικότητα που, σε συνδυασμό με τους «κλασικούς» παράγοντες του ωροσκοπίου (10 πλανήτες, ωροσκόπο, M/C, Β. Δεσμό, μεσοδιαστήματα κ.ά.), δίνουν μια πληρέστερη και πιο σφαιρική εικόνα του. Η Δήμητρα (Cerres) - αυτό πρέπει να το τονίσουμε για να μην υπάρξει σύγχυση με τον άλλο αστεροειδή «Δήμητρα» (Demeter), που είναι το νούμερο 1108 και που δε συνδέεται τόσο με τη «μυστηριακή» φύση της θεάς, όσο με την «ευετηριακή»-«αγροτική» φύση της - δείχνει σε ένα ωροσκόπιο τα εξής:



1. Την ικανότητα διεκδίκησης του ατόμου, τους τρόπους με τους οποίους διεκδικεί, τα μέσα που χρησιμοποιεί για να πετύχει αυτό που θέλει, ακόμα και τη θεληματικότητά του (θέληση είναι κάτι διαφορετικό από την επιθυμία, είναι η ικανότητα του ανθρώπου να ωθείται σε δράση για υλοποίηση των επιθυμιών του). Όπως η Δήμητρα διεκδίκησε την κόρη της έτσι και σ’ ένα χάρτη φαίνεται πόσο και πώς (ένταση και ποιότητα δηλαδή) μπορεί κάποιος να διεκδικήσει αυτό που θέλει.

2. Τη διαπραγματευτική ικανότητα (άρα και την ικανότητα διπλωματίας· γι’ αυτό πιθανότητα η Δήμητρα να έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και λειτουργικότητα σε ωροσκόπια πολιτικών ή σε χάρτες κρατών), πόσο καλός διαπραγματευτής μπορεί να είναι κάποιος· όπως η Δήμητρα διαπραγματεύτηκε με τους θεούς και ειδικά με τον Πλούτωνα την επιστροφή της κόρης της Περσεφόνης και, τελικά, το πέτυχε, έτσι και η θέση της Δήμητρας στο χάρτη δείχνει πόσο «διαπραγματευτικοί» (ας μας επιτραπεί ο νεολογισμός) είμαστε.

3. Τον τρόπο που δεχτήκαμε τη στοργή, την αγάπη και την προστασία τον βλέπουμε πάλι από τη Δήμητρα. Αλλά και το αντίθετο, πως εμείς θέλουμε να μας δείχνουν τα παραπάνω και πως εμείς τα δείχνουμε στους άλλους (π.χ. Δήμητρα στον Υδροχόο είναι ένδειξη σοβαρή πως θέλουμε στοργή που να μην καταργεί την ελευθερία μας και με τον ίδιο τρόπο την επιδεικνύουμε σε όσους αγαπάμε, που σε κάποιους μπορεί να φαίνεται και «ψυχρός» ή «απρόσωπος»).

4. Το βαθμό ρεαλισμού μας και - μην το ξεχνάμε ποτέ αυτό, πως δηλαδή η Δήμητρα ήταν γήινη θεότητα - το βαθμό πρακτικότητας και τους τομείς στους οποίους μπορεί να είμαστε γόνιμοι, δημιουργικοί, παραγωγικοί (π.χ. μιας και αναφέραμε το παράδειγμα προηγουμένων, Δήμητρα στον Υδροχόο είναι πολύ καλή θέση για κάποιον που ασχολείται με ηλεκτρονικά, πολιτική, συνδικαλισμό, αστρολογία γιατί σ’ αυτούς τους τομείς είναι δημιουργικός, παραγωγικός).

5. Τέλος, δείχνει (μαζί με τη Σελήνη φυσικά) πως εισπράττουμε τη μητέρα, το βαθμό επίδρασής της σ’ εμάς, ακόμα και τη φύση της μητέρας μας ή, ακόμα, πως θα θέλαμε τη μητέρα μας (δείχνει δηλαδή την «ιδεατή μητέρα»).

6. Θα ήταν παράλειψη αν κλείσουμε χωρίς να αναφέρουμε πως η θέση της Δήμητρας στο ωροσκόπιο δείχνει και τη σχέση μας με το χώρο κάθε μορφής «αποκρυφισμού» - μυστικισμού, μιας και η Δήμητρα ως θεότητα, όπως παραπάνω αναφέραμε, συνδέεται μ’ αυτούς τους χώρους.