Η θεωρία αυτή έχει τις ρίζες της στην Αρχαία Ελληνική Αστρολογία και βασίζεται στο αξίωμα πως κάθε πλανήτης εξουσιάζει μία περίοδο της ανθρώπινης ζωής. Ο χρονοκράτορας πλανήτης χρωματίζει όλες τις διελεύσεις που γίνονται κατά την περίοδο της χρονοκρατορίας του. Η αρχαία αυτή θεωρία πέρασε στους Άραβες που όπως και με τους κλήρους δεν έκαναν απλώς χρήση αλλά κατάχρηση και στην σύγχρονη αστρολογική ορολογία η θεωρία των Χρονοκρατόρων είναι γνωστή με την έκφραση «firdaria». Για να μπορέσουμε να κάνουμε προσδιορισμό των Χρονοκρατόρων πρέπει οπωσδήποτε να ξέρουμε αν η γέννηση είναι ημερήσια ή νυχτερινή.
Αν είναι ημερήσια, τότε η σειρά των χρονοκρατόρων είναι η εξής: 1) Ήλιος, 2) Αφροδίτη, 3) Ερμής, 4) Σελήνη, 5) Κρόνος, 6) Δίας, 7) Άρης, 8) Κεφαλή του Δράκου, 9) Ουρά του Δράκου.
Τα χρόνια που αντιστοιχούν σε κάθε Χρονοκράτορα είναι: 10, 8, 13, 9, 11, 12, 7, 3, 2.
Αν η γέννηση είναι νυχτερινή, τότε έχουμε τις εξής αντιστοιχίες:
H πλανητική περίοδος των Χρονοκρατόρων χωρίζεται σε υποπεριόδους και κάθε υποπερίοδος είναι το 1/7 της μεγάλης περιόδου. Συγκεκριμένα οι υποπερίοδοι έχουν την εξής διάρκεια (σε ημερήσιο ωροσκόπιο)
Στις υποπεριόδους δεν εμπλέκονται καθόλου η Ουρά και η Κεφαλή του Δράκου. Σε όλες τις πλανητικές περιόδους και υποπεριόδους διατηρείται η χαλδαϊκή σειρά των πλανητών. Για να γίνει απολύτως κατανοητό, ας φέρουμε ένα παράδειγμα:
Έστω ότι κάποιος έχει γεννηθεί με τον Ήλιο στον 6ο οίκο, άρα έχουμε νυχτερινή γέννηση: ο 1ος Χρονοκράτορας είναι η Σελήνη, διάρκεια της χρονοκρατορίας της θα είναι 9 χρόνια. Στην 1η υποπερίοδο, εξουσιαστής θα είναι η Σελήνη, στη 2η ο Κρόνος, στην 3η ο Δίας και συνεχίζουμε μέχρι τον Ερμή. Αμέσως μετά αρχίζει η χρονοκρατορία του Κρόνου που θα διαρκέσει 11 χρόνια, η 1η υποπερίοδος θα είναι πάλι δική του, η 2η θα είναι του Δία και με βάση την χαλδαϊκή σειρά θα καταλήγει στην Σελήνη. Έτσι συνεχίζουμε με όλους τους πλανήτες-χρονοκράτορες και όταν φθάνουμε στους Δεσμούς της Σελήνης εκεί έχουμε υποπεριόδους, όπως επίσης οι Δεσμοί δεν εντάσσονται και σε καμία υποπερίοδο κανενός πλανήτη.
Γενικοί Κανόνες ερμηνείας των Χρονοκρατόρων
1) Κάθε Χρονοκράτορας εκφράζει όλη την δυναμική που έχει στο ωροσκόπιο την περίοδο που είναι Χρονοκράτορας.
2) Όταν στις υποπεριόδους του εμπλέκεται και άλλος πλανήτης λειτουργεί η όψη που έχουν οι δύο πλανήτες στο ωροσκόπιο ή λειτουργεί ως άξονας με βάση το σύστημα Ebertin ή ακόμα και τα δύο.
3) Σε χρονοκρατορίες κακοποιών, αν συμβούν θετικά λόγω διελεύσεων, θα είναι αισθητά μειωμένη η θετικότητά τους και μπορεί να συνδεθεί και με αρνητικά
4) Σε χρονοκρατορία ευεργετών, ακόμα και αν συμβούν αρνητικά, συμβαίνουν με τον λιγότερο επώδυνο τρόπο και συνήθως μακροπρόθεσμα λειτουργούν θετικά.
5) Η διαίρεση των Χρονοκρατόρων που αναφέραμε ακολουθεί αυστηρά την Αρχαία Ελληνική Αστρολογία, ενώ στην θεωρία των Χρονοκρατόρων του Alkabitius και του Guido Bonatti, του μεγάλου Ιταλού αστρολόγου, οι Δεσμοί της Σελήνης στα νυχτερινά ωροσκόπια παρεμβάλλονται μεταξύ Άρη και Ήλιου. Το σύστημα των δύο αυτών αστρολόγων ακολουθούν και όλα τα σύγχρονα πρόγραμμα αστρολογίας και υιοθετεί και η ΑFA. Εμείς προτιμούμε να ακολουθούμε την αρχαιοελληνική σειρά.
6) Όταν ο Χρονοκράτορας πλανήτης από διέλευση βρεθεί σε έξαρση ή σε θέση θα βγάλει πιο έντονα την δυναμική του, αν είναι σε αδυναμία πολύ χαλαρα και αν είναι σε πτώση θα βγάλει τον χειρότερο εαυτό του.
7) Οι ανάδρομοι πλανήτες κατά την διάρκεια της χρονοκρατορίας τους δίνουν γεγονότα που σφραγίζουν το dharma του ανθρώπου και ενεργοποιούν το κάρμα..
8) Οι περίοδοι του Β. Δεσμού εντάσσουν το άτομο σε νέες σχέσεις και συνεργασίες, τον οδηγούν στην πραγμάτωση του δικού του Β. Δεσμού. Η περίοδος του Ν. Δεσμού, μιας και ακολουθεί την περίοδο του Βόρειου, μπορεί να αποτελέσει ένα «πισωγύρισμα» στα θέματα που επιτεύχθηκαν κατά την περίοδο του Β. Δεσμού.
9) Η σημαντικότερη περίοδος της ζωής του ανθρώπου είναι η περίοδος του κυβερνήτη των Δεσμών (του Βόρειου ειδικά, αν ο πλανήτης είναι ανάδρομος).
10) Όταν οι κυβερνήτες των Υλεγκιανών σημείων, ιδίως του Αναιρέτη, βρεθούν σε χρονοκρατορία, υπάρχει μεγάλος κίνδυνος για την ίδια την ζωή του ανθρώπου, ιδίως όταν οι δύο Υλεγκιανοί βρεθούν μαζί σε περίοδο και υποπερίοδο.
Φυσικά το θέμα δεν εξαντλείται σε λίγες γραμμές, καθώς η σπουδαιότητά του είναι πολύ μεγάλη και στην Ελλάδα είναι ελάχιστα γνωστή (σε αντίθεση π.χ. με τις Η.Π.Α. που διδάσκεται σε κολέγια και σεμινάρια).
Από την πλευρά μας ευελπιστούμε να κάνουμε πιο γνωστή την θεωρία των Χρονοκρατόρων μέσω των σεμιναρίων που σκοπεύουμε να κάνουμε πάνω στην Αρχαία Ελληνική Αστρολογία.
Απόσπασμα απο το βιβλίο "Θέματα Αρχαίας Ελληνικής Αστρολογίας''
(2009, Δρ. Χ. Παιζης)